[מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

מדריכי חומרה ותוכנה - מודים של קונסולות, הפעלת אמולטורים וכל נושא טכני אחר
strider1911
יועץ
יועץ
הודעות: 126
הצטרף: 13 יולי 2013, 03:05

[מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי strider1911 »

ראיתי שיש התעניינות גדולה בתיקון של גיימגירים אז החלטתי שהמדריך הבא צריך להיות בדיוק על זה. כרגיל תרגישו חופשי לשאול שאלות או לבקש בקשות.

מבוא:
הגיימגיר הקדמים את זמנו ובעקבות כך סבל מכל מיני מחלות. משום מה סגה החליטו להשתמש בקבלים (Capacitors) באיכות ירודה יחסית לקונסולות האחרות שלה.
עכשיו, אחרי 20 שנה מאז אפילו אם יש לך מכשיר שעובד 100 אחוז, כנראה שהוא יתחיל לגמגם בקרוב. 95 אחוז מהבעיות נובעות מזה שחלק אם לא כל הקבלים פשוט איבדו את היכולת שלהם לשאת מטען כמו שצריך, לדוגמא:
סאונד חלש או חוסר סאונד מוחלט, קווים אנכיים או אופקיים על המסך, זווית צפיה לא נוחה של המסך, תצוגה חשוכה, צבעים מעוותים, הדלקה לכמה שניות ואז כיבוי של המכשיר, רעשים דרך הרמקול, הבהובים מוזרים בחלק מהמשחקים וכו'.

החדשות הטובות:
- כנראה שהחלפת הקבלים תפתור את הבעיות האלה (למרות שאי אפשר להיות בטוחים מראש).
- הפתרון הוא פתרון זול.
- קל לפתוח ולסגור את המכשיר.
- לא צריך הבנה בנושא.

החדשות הרעות:
- די צפוף שם בפנים, לכן צריך לשים לב כמה מקום תופסים הקבלים החדשים ובנוסף גם יש כמה קבלים בממוקמים במקומות לא נוחים להלחמה.
- לפעמים קצת קשה להוציא את הקבלים הישנים וצריך להיות זהירים לא לפגוע במעגל. המעגל ישן וקל לגרום לו נזק.

מה צריך?
- מברגי פיליפס.
- מפתח Game Bit של 4.5 מ"מ. במידה ואין לכם ניתן להזמין מאיביי בגרושים.
- מלחם ובדיל, עדיף שעובדים בטמפ' נמוכות יחסית. וכמובן הידע הדרוש.
- (מומלץ) פלייר.
- (מומלץ) מגבונים לניקוי המגעים על הדרך.
- משטח עבודה שלא יגרום נזק לפלסטיק, אני משתמש במגבת מטבח פרוסה.
- קבלים עם נתונים זהים לגיימגיר שלכם (זה שונה מגרסה לגרסה), או, אם אתם עצלנים כמוני ניתן לקנות סט מוכן מאיביי של כל הקבלים שתצטרכו, זה מה שאני קניתי:
http://www.ebay.com/itm/Sega-GameGear-C ... 27ca9e8940
- גיימגיר!

הסבר קצר על קבלים:
תפקיד החלק הוא לאגור מטען ויש בו צורך מכל מיני סיבות שקשורות לעבודה עם זרם ישר וזרם חילופין. הסוג עימו נעבוד נקרא "קבל אלקטרוליטי" והם מתאפיינים ביכולת קיבול גבוהה ובעובדה שבניגוד לתאוריה יש להם קוטביות, כלומר, זה משנה איזה רגל מחברים לאיזה צד במעגל.
2 נתונים מאפיינים את הקבלים האלה, והם שניהם כתובים על גוף הקבל: היכולת קיבול היא ביחידות uF או "מיקרו פאראד", ומתח העבודה בוולטים "v". איך יודעים איזה צד הוא חיובי ואיזה שלילי? יש 2 דרכים:
א. לרוב יהיה פס בצבע שונה על גוף הקבל, קו זה מייצג את הצד השלילי.
ב. במידה ומדובר בקבל חדש, רגל אחת תהיה ארוכה מהשניה - זה הצד החיובי.
לדוגמא:

תמונה

הקבל שבתמונה הוא קבל של 2200 מיקרו פאראד העובד ה-25 וולט, והרגל העליונה היא הרגל השלילית.

הערה: בשום פנים ואופן אין לחבר קבל בקוטביות הפוכה, או להשתמש בקבל אם נתונים אחרים מהקבל אותו אתם מחליפים!

שלב א': פתיחת המכשיר.
קל לפתוח את הגיים גיר, בסך הכל יש כמה ברגי פיליפס מאחורה (שימו לב שיש גם מתחת לכיסוי בטריות - אם אתם מהבודדים שלא איבדו אותם במהלך השנים :) ). יש בדרך כלל בורג אחד שדורש את המפתח המיוחד והוא הבורג האמצעי.

תמונה

תמונה

שימו לב שברגע שהגעתם למצב שהמכשיר נפתח ל-2 חלקים אין צורך להוציא את המעגלים החוצה, לפחות ברוב המקרים.
מולכם יהיו 3 מעגלים חשמליים (שימו לב! הקבלים שבתמונות הבאות הם אחרי ההחלפה!):

1. לוח האם אליו מחובר המסך, המעגל הראשי הגדול:

תמונה

2. כרטיס הקול - ניתן לזהות לפי הגלגלת של הווליום והקבלים הכסופים, בנוסף מתחבר אליו הרמקול:

תמונה

3. ספק הכח, ניתן לזהות לפי החיבור לשנאי. - נדיר שיש בעיות בחלק הזה כי הקבלים שם מסוג עמיד יותר.

תמונה

בין המעגל הראשי ל-2 המעגלים האחרים יהיו צמות של כבלים - נתקו אותם כדי שיהיה לכם יותר נוח לעבוד (הצד שבמעגלים הקטנים הוא הצד שמתפרק), באותה צורה נתקו גם את הכבל של הרמקול.

שלב ב': החלפת הקבלים.

הערה חשובה: מכיוון שיש כמה לוחות שונים לקונסולה הזאת, הקונפיגורציה של הקבלים לא בהכרח זהה בדגם שיש לכם ובדגם שיש לי או לכותבי מדריכים אחרים, לכן מומלץ לצלם את הלוחות לפני שמסירים קבלים כדי שתזכרו איזה קבל היה איפה ומה הקוטביות.
בנוסף, יותר בטוח להחליף את הקבלים אחד אחד ולא להוציא קודם את כולם ולהתבלבל או לשכוח קבלים.


כדאי להתחיל ממקור הבעיה, למשל, אם אין סאונד במכשיר להתחיל מהכרטיס קול ולחסוך עבודה מיותרת במידה ואין למכשיר אף בעיה אחרת. אם תעדיפו להחליף את כולם בשביל להאריך את חיי המכשיר ולהרגיש שביצעתם את העבודה כמו שצריך אז מה טוב.

1. הלוח הראשי:

הקבלים פה כולם מולחמים בשיטת Surface Mount, כלומר, הזרועות של הקבלים לא חודרות דרך המעגל לצד השני אלה רק מולחמות לאמבטיות קטנות של בדיל. אלו הקבלים שאמרתי שמאיכות ירודה ואתם תראו שהפלסטיק שמצפה אותם יתפורר לכם ביד אחרי שתורידו אותם. לכן שימו לב מראש מה כתוב עליו!

לפני ההחלפה זה נראה ככה:
תמונה

אחרי ההחלפה זה נראה בערך ככה:
תמונה

הערה: על חלק מהקבלים יהיה כתוב R47, הכוונה פה היא ל: 0.47uF.


הדרך הטובה והבטוחה ביותר להוריד אותם היא להמיס את הבדיל תוך כדי שמושכים בעדינות את הקבל עם פלייר עד שהוא יוצא. על הלוח אמור להיות מודפס סימן של "+" כדי לסמן לכם איזה צד הוא חיובי ואיזה שלילי, במידה ונמחק כבר הסימן - מזל שצילמתם את הלוח.
נסו לשמור על אורך רגליים מינימלי גם כדי לשפר את האיכות וגם כדי שהקבל לא יפריע למכשיר להסגר. איפה שאתם רואים עיגולים מוזהבים על המעגל אסור שיהיו הפרעות כי אלו הן נקודות מגע.

2. כרטיס הקול:

הקבלים פה מסוג קצת שונה, על מנת להוריד אותם צריך לגעת עם המלחם בצדדים של הנקודות מגע עם הלוח, במידה וזה לא מצליח אפשר לפורר את הפלסטיק קצת בעזרת פלייר (אני בקושי נגעתי בשלי והקבל הפך לאבקה, לא צריכה להיות בעיה). בגדול תפעילו שיקול דעת הרעיון הוא להמנע מלמשוך בכח ולגרום נזק למעגל.

תמונה

פה חשוב במיוחד לא לתפוס מקום מוגזם עם הקבלים כי המעגל הזה מעט יותר צפוף מהאחרים. אפשר להוריד את המעגל מגוף המכשיר אם זה מקל על העבודה אבל אין צורך בכך.

3. ספק הכח:

פה הקבלים מחוברים בשיטה הנפוצה יותר והם חודרים את המעגל לצד השני, לכן יש צורך בהוצאה של הלוח כדי להגיע למגעים שלהם. אחרי שתשחררו את הברגים המוזהבים ותנסו להוציא תגלו שמשהו מפריע לכם. יש לוחית קטנה המודבקת על תא הסוללות ומחוברת למעגל - תפעילו קצת כח עם מברג או סכין מטבח ובסוף זה יקפוץ החוצה.
מהניסיון שלי הקבלים פה נהרסים לעתים רחוקות לכן הייתי ממליץ להחליף אותם רק כמוצא אחרון.

שלב ג': זהו!

סגרו את המכשיר בחזרה, חברו לחשמל (לא להשתמש בבטריות עדיין, אולי זה חלק מהבעיה) ונסו להדליק אותו, במידה ולא נדלק או לא עובד טוב כנראה שאחת ההלחמות או יותר לא יוצרת מגע טוב. אם עשיתם הכל כמו שצריך אמור להיות לכם מכשיר שמבחינה טכנית משתווה לגיימגיר חדש! תתחדשו.

במהלך השנים הצטברו לי פה כמה מכשירים לא תקינים והזמנתי להם ממש לאחרונה קבלים חדשים. יכול להיות שאחליט למכור אותם במידה והתיקון יצליח. אם מישהו מעוניין שיפנה אליי בפרטי או בטל' 0548022178.
Ax=Battler
אדמין
אדמין
הודעות: 1415
הצטרף: 11 יוני 2008, 20:55
יצירת קשר:

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי Ax=Battler »

מדריך מגניב לאללה. תודה רבה!
מזל"ט, קיבלת תואר "יועץ".
dj_anubis
מאסטר
מאסטר
הודעות: 1075
הצטרף: 05 יולי 2008, 20:36

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי dj_anubis »

ממש ממש מעניין המון תודה ומזל טוב :P
strider1911
יועץ
יועץ
הודעות: 126
הצטרף: 13 יולי 2013, 03:05

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי strider1911 »

חחח תודה. אוסיף לקורות חיים.
gushacha
יועץ
יועץ
הודעות: 614
הצטרף: 19 אפריל 2009, 15:26

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי gushacha »

מדריך מצויין!
המכשיר שבתמונות במקרה אחד מאלו ששלחתי לך?
jackiabu
מאסטר
מאסטר
הודעות: 500
הצטרף: 17 ינואר 2009, 01:34

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי jackiabu »

עבודה יפה. תמיד כייף לראות את השחזורים האלה.

אולי תעשה שיחזור למשחקי ?GAMES&WATCH
strider1911
יועץ
יועץ
הודעות: 126
הצטרף: 13 יולי 2013, 03:05

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי strider1911 »

gushacha כתב:מדריך מצויין!
המכשיר שבתמונות במקרה אחד מאלו ששלחתי לך?
תאמין או לא עוד לא לקחתי אותם מאילת, מצטער אני משלב עם זה לימודים וגם ככה עוד לא הגיעו הקבלים מסין. תסתכל על הצד החיובי - התאמנתי על שלי ולא על שלך.
jackiabu כתב:עבודה יפה. תמיד כייף לראות את השחזורים האלה.

אולי תעשה שיחזור למשחקי ?GAMES&WATCH
אין לי GAME AND WATCH :) למרות שאין סיבה שאלו יהרסו בכלל, הם לא שונים כלכך משעון יד באיך שהם עובדים.

דרך אגב, כנראה שהמדריך הבא יהיה הוספת תאורה אחורית לגיימבוי אדוונס רגיל.

קחו בחשבון שלא תמיד אפשר להציל את הגיים גיר, לפעמים המעגל או המסך במצב כזה גרוע שצריך פשוט לזרוק לפח.
Ax=Battler
אדמין
אדמין
הודעות: 1415
הצטרף: 11 יוני 2008, 20:55
יצירת קשר:

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי Ax=Battler »

strider1911 כתב: דרך אגב, כנראה שהמדריך הבא יהיה הוספת תאורה אחורית לגיימבוי אדוונס רגיל
מגניב. האמת היא שמה שאני הייתי רוצה לראות זה תאורה אחורית לניאו גיאו פוקט שלי, אבל הבנתי שקשה להתקין אותה ושהמסך שלו לא יקבל את זה טוב כי הוא מחזיר אור, ולכן הכי טוב להתקין לו תאורה קדמית אבל מתחת למגן המסך.
כמו מה שעשה הבחור הזה:

תמונה

תמונה

http://rosecoloredgaming.wordpress.com/system-mods
strider1911
יועץ
יועץ
הודעות: 126
הצטרף: 13 יולי 2013, 03:05

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי strider1911 »

Ax=Battler כתב:
strider1911 כתב: דרך אגב, כנראה שהמדריך הבא יהיה הוספת תאורה אחורית לגיימבוי אדוונס רגיל
מגניב. האמת היא שמה שאני הייתי רוצה לראות זה תאורה אחורית לניאו גיאו פוקט שלי, אבל הבנתי שקשה להתקין אותה ושהמסך שלו לא יקבל את זה טוב כי הוא מחזיר אור, ולכן הכי טוב להתקין לו תאורה קדמית אבל מתחת למגן המסך.
כמו מה שעשה הבחור הזה

http://rosecoloredgaming.wordpress.com/system-mods
נכון, יש מסכים שאור לא חודר דרכם (רוב המסכים האמת, למיטב ידיעתי הקולור הוא היחיד שלא). הדרך היחידה זה תאורה קדמית אבל היא הרבה פחות נעימה בעין ומשבשת לפעמים את הצבעים. עם זאת, עדיין עדיף משמעותית מלהסתובב ללא תאורה. הבחור הזה השתמש בתאורה של הSP?
Ax=Battler
אדמין
אדמין
הודעות: 1415
הצטרף: 11 יוני 2008, 20:55
יצירת קשר:

Re: [מדריך] שחזור גיים גיר למצב חדש

שליחה על ידי Ax=Battler »

strider1911 כתב:הבחור הזה השתמש בתאורה של הSP?
לא ברור. מה שכן, כל ה NGPC שלו סולד אאוט..
http://www.rosecoloredgaming.com/neo-ge ... color.html
שלח תגובה